tirsdag 14. april 2009

Krukke brød oppskrift



Bondebrød med hvitløk fra Jeanne d`Arc Living

Her kommer oppskriften som noen spurte etter.

Du trenger:
50 gr gjær

1 dl god oliven olje

6 dl skummet melk

1kg hvetemel

(1 tsk sukker)

2 tsk salt

3 fedd hvitløk

125 gr smør

2 tsk Provence krydder

2 ss oregano


Varm melken i en gryte den er lunken. Smuldre gjæren i og rør forsiktig ut. Tilsett olivenolje, smeltet smør, finhakket hvitløk, or krydderene. Bland mel (sukker) og salt. Tilsett melblandingen mens du rører godt.
(Jeg brukte ikke sukker andre gang, og syns det var bedre.)

Når deigen er fast skal den eltes godt.

Sett ovnen på 200 gr C og la deigen heve i 30 min.

Når den er hevet eltes den igjen med litt ekstra mel.

Lag den til små boller og trykk de ned i en matpapir kledd terrakotta potte ( jeg brukte de som er hakket mindre enn vanlig str.)

Etterhev i ca 30 min, hell på olje, og kvern over grovt salt og litt krydder for pynt. Jeg brukte friske timian kvister som jeg trykket ned i toppen Stek i 25 - 30 min - brukte jeg - oppskriften sier 30 -40 men mine var ferdige etter 25 begge ganger. Kommer kanskje litt ann på ovnen. Jeg brukte varmluft, og stekte alt på en gang.

Hadde bare 6 former og resten av deigen laget jeg til bryte brød ved å lage boller og sette inntil hverandre med olje mellom.
God fornøyelse!


Nå skal snart familien mums gjøre seg klare til kamp - så er det kurs i 2 dager for mumsa :) Prekæs!!!! :):):)

Mumse klem fra meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar